Oznam

POZVÁNKA: Nonstop čítanie SZ kníh Tobiáš až Sirachovec (8.-9. marec 2024) u františkánov v Trnave

piatok 19. februára 2016

Pápež František - Biblia je knihou ohňa, v ktorej hovorí Boh



Vatikán, 4. decembra 2015 – Biblia nie je len nejakým „literárnym veľdielom“, ale  je „knihou ohňa, knihou, v ktorej hovorí Boh“.

Takto píše pápež František v predslove k nemeckému vydaniu Biblie pre mladých. Ide o kreatívny projekt viacerých odborníkov a inštitúcií, nadväzujúci aj na pozitívnu skúsenosť s mládežníckym katechizmom Youcat.

Pápež napísal predslov formou listu, v ktorom vyjadruje svoj vrúcny vzťah k Biblii. Začína nasledovne:
„Moji drahí mladí priatelia, keby ste videli moju Bibliu, možno by ste ňou vôbec neboli očarení. Povedali by ste: ‚Čože? Toto je Biblia pápeža? Tak stará a ošúchaná kniha!‛ Mohli by ste mi aj darovať novú, snáď aj za tisíc eur – nie, nechcel by som ju. Milujem svoju starú Bibliu, tú ktorá sprevádzala polovicu môjho života. Videla moju radosť, bola pokropená mojimi slzami, je mojím pokladom k nezaplateniu. Žijem z nej a za nič na svete by som ju nedal preč.“ 

Svätý Otec nechce, aby Biblia u mladých skončila pod prachom v zadnom rade knihovničky, aby ju potom ich potomkovia predali na blšom trhu:

„Nie, toto sa nesmie stať! Chcem vám povedať jednu vec. Dnes, ešte viac než na počiatkoch Cirkvi, sú kresťania prenasledovaní. Z akého dôvodu? Sú prenasledovaní, lebo nosia kríž a vydávajú svedectvo o Kristovi, sú odsúdení, lebo vlastnia Bibliu. Biblia je očividne knihou extrémne nebezpečnou, tak riskantnou, že v istých krajinách s tým, kto vlastní Bibliu, zaobchádzajú akoby v skrini skrýval ručné granáty!

Svätý Otec mladým v tejto súvislosti pripomína aj slová Mahátmu Gándhího, ktorý nebol kresťanom:

„Vám kresťanom bol zverený text, ktorý má v sebe toľko dynamitu, že vystačí k explózii celej civilizácie na tisíc kúskov, aby prevrátil svet hore nohami a priniesol pokoj na planétu zničenú vojnou. Avšak správate sa k nemu, akoby bol jednoducho len literárnym dielom, ničím viac.“

„Čo teda držíte v ruke? Literárne veľdielo? Zbierku starých a pekných príbehov? – pýta sa pápež mladých. A dodáva, že „v takom prípade by bolo treba povedať mnohým kresťanom, ktorí sa nechávajú uväzniť a mučiť kvôli Biblii: ‚Boli ste naozaj hlúpi a neprezieraví - veď je to len literárne dielo‛! Nie, s Božím slovom prišlo na svet svetlo a nikdy viac nevyhasne.“

Svätý Otec mladým vysvetľuje, že v rukách majú „niečo božské – knihu ako oheň, knihu, v ktorej hovorí Boh.“ A zdôrazňuje: „Preto si pamätajte: Biblia nevznikla preto, aby bola odložená na poličke, ale preto, aby bola držaná v ruke, aby bola čítaná často, každý deň, či už osamote, alebo v spoločnosti iných“.

Pápež ďalej mladých vyzýva čítať Bibliu s priateľmi, pri stretnutiach v prírode či vo vnútri a pozýva ich pýtať sa, čo Sväté písmo hovorí ich srdcu. „Len tak bude môcť Božie slovo prejaviť celú svoju silu; len tak sa náš život bude môcť premeniť a stať sa naplneným a krásnym“, píše v predslove Svätý Otec a nakoniec mladým odhaľuje svoj štýl čítania Biblie:

„Chcem sa vám zveriť s tým, ako ja čítam moju starú Bibliu – často ju vezmem, trochu si z nej prečítam, potom ju odložím na bok a nechám, aby na mňa Pán hľadel. Nie som to ja, kto hľadí na neho, ale on hľadí na mňa: Boh je skutočne tam, je prítomný. Tak dovolím, aby na mňa hľadel a cítim – a iste to nie je sentimentalizmus – , vnímam v najhlbšom vnútri to, čo mi Pán hovorí. Niekedy nehovorí nič – a tak necítim nič, len prázdnotu, prázdno, prázdno... Avšak trpezlivo zostanem tam a takto ho čakám, čítajúc a modliac sa. Modlím sa po sediačky, lebo pri kľačaní ma bolí koleno. Niekedy pri modlení zaspím, ale to nevadí – som ako dieťa v blízkosti svojho otca a to je to, čo sa počíta.“

Na záver svojho listu pápež František mladým odkazuje: „Chcete ma urobiť šťastným? Čítajte Bibliu.

Biblia pre mladých (originálny titul: Bibel. Jugendbibel der Katholischen Kirche) je bohato ilustrovaná fotografiami zo Svätej zeme a komiksami. Jednotlivé pasáže majú sprievodné komentáre exegétov s citovaním vyjadrení svätcov, dopĺňané aj svedectvami dnešných mladých. Projekt inicioval Thomas Söding, profesor Nového zákona z University v Bochume v spolupráci niekoľkými rakúskymi jezuitmi, odborníkmi na Starý zákon. Text predslovu Svätého Otca k Biblii pre mladých publikoval v taliančine časopis Civiltá Cattolica.

-zk-

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára